Krótko i na temat: muzyczna strona anime

Wszystkich przeciwników wielkookich kreskówek uprasza się o zamknięcie oczu i słuchanie. No, miejcie pod łapką kogoś, kto będzie odpalał kolejne utwory. Całą resztę zapraszam do świata nie tylko piosenek tytułowych czy końcowych, ale także popularnych, fanowskich teledysków, zwanych AMV. O tych drugich będzie mowa w przyszłej edycji, dziś zajmiemy się tytułami i końcówkami. W końcu nic tak nie przyciaga uwagi, jak chwytliwa piosenka, prawda? A jeśli jeszcze jest ślicznie zrealizowana…

Szyszki mają to do siebie, że nie słuchają muzyki. Wiem, wiem, jestem dziwakiem, plumkanie w tle mnie rozprasza, a słuchanie dla słuchania mnie nudzi – przynajmniej w większości przypadków.  Tak, jestem dziwakiem. A jeśli już czegoś słucham… to zazwyczaj jest to rzecz, z którą wiążą się miłe wspomnienia – preferuję muzykę z gier, nad którymi przesiedziałam kilkanaście godzin, filmową (ale muszę naprawdę lubić film) czy.. z anime. Widzicie, jeśli 26 razy usłyszy się coś w TV, to można to pokochać, albo znienawidzić…

No dobra, na początek zabiję Was długaśnymi nosami, a jeśli to wytrzymacie w imię dobrej muzyki, to dalej będzie z górki (Foko, nie bij!!). Ech, te naparzające się mechy, bajera… No i śliczny głos Maayi Sakamoto:

Visions of Escaflowne dostanie swój osobny wpis, więc zabieram Was do świata, gdzie zmyślni rządzący wpadli na to, żeby scyborgizować i wyszkolić na zabójczynie… małe dziewczynki. Brzmi banalnie? O dziwo jest to opowieść o człowieczeństwie i absolutnie nie jest przewidywalna. W dodatku muzyka lekko wpasowuje się we włoskie i francuskie klimaty, z niespodziewanymi mocnymi uderzeniami.

Było delikatnie, to teraz – mocno i mrocznie. Ergo Proxy to historia zamrożonego świata, z rozsianymi po globie „domami”, czyli państwami-miastami. Pełne odniesień do filozofii, sztuki, literatury (odcinek „Ofelia” rozkłada na łopatki). Osoby z alergią na animację japońską mogą patrzeć. A nawet powinny, bo „come and save me” zaśpiewane i narysowane jest tak, że samemu chce się śpiewać do sufitu.

Kolejnym moim ulubieńcem (ponownie śpiewanym przez Maayę Sakamoto) jest piosenka tytułowa z „RahXephona”, które za chwilę ujrzycie jeszcze w postaci AMVki – cóż, do szczęścia powinno Wam wystarczyć przesłuchanie tego fragmentu i wygrzebanie sobie piosenki końcowej, bo samo anime jest… hm… dziwne. Ale o tym za chwilę, teraz proszę słuchać:

A teraz AMV, czyli Anime Music Video. Co to jest? Otóż jest to teledysk, robiony przez fanów, z wykorzystaniem fragmentów anime. Co ciekawe, od strony wizualnej jest to całkowicie legalne – japońskie firmy nie mają nic przeciwko używaniu ich materiału czy postaci, nawet w formie zarobkowej (tak, naprawdę można narysować swój komiksik z postaciami z anime/mangi i go sprzedawać na konwentach). Niestety, czasem niektórzy czepiają się legalności wykorzystywania muzyki, ale to inna historia. Na inny wpis. Dziś: Euphoria, jeden z najlepiej ocenianych teledysków. Jest dość stary, wybaczcie więc kiepską jakość. Powstał z użyciem fragmentów „RahXephona” i – jak to mówi moja przyjaciółka – jest najlepszą rzeczą z tego anime. Zobaczcie sami:

Oprócz Maayi S. japońscy producenci mogą polegać na egzotycznej Oridze, czyli.. Oldze. Vital’evnie Yakovlevej. Origa śpiewa po japońsku, rosyjsku i angielsku, urzekając swym głosem choćby tutaj:

albo tutaj: po japońsku i rosyjsku (moim faworytem jest wersja z kraju obok. Kwitnące wiśnie się mogą schować!).

Wybaczcie brak oryginału i te kiczowate delfinki, nie umiałam znaleźć normalnej wersji…

A co powiecie na odrobinkę jazzu? Wspomniany przeze mnie wcześniej „Cowboy Bebop” to prawdziwa mieszanka wybuchowa z nutką bluesa. Jak dobrze przyrządzony drink, po którym miękną kolana.

A może odrobinka elektroniki i szaleństwa?

A może chcecie wędrówkę w świat Klimta?

Oczywiście najbardziej energetyzujące są piosenki z anime dla nastolatków. Choć i starsi się przy nich świetnie bawią:

O rany, zaczynam przeginać, zatrzymajcie mnie! Taka nutka sentymentalna mi się włączyła… a skoro o sentymentach mowa: TSUBASAAA!!!!

Dobra, koniec wygłupów. Porządnie zrealizowana piosenka zamienia zwyczajne „napisy początkowe” w mini-teledyski, które niejednokrotnie potrafią zaciekawić bardziej, niż streszczenie fabuły. Albo też – doskonale ją oddają. Jak choćby poniższa piosenka, która obrazuje losy dzieciaków, które zostają podstępem wciągnięte w walkę światów. Każde z nich raz i tylko raz zasiada za sterami wielkiego robota. Dlaczego raz? Otóż robot czerpie siły z energii życiowej, dlatego tak ważne jest to, żeby były to dzieci, które mają jej sporo – niestety, zużywa się ją całą. Jeśli przegrają – zostanie zniszczony cały świat. Jeśli wygrają – na pewno zabiją dzieciaki w tym drugim robocie. A w tym wszystkim beznamiętne przekonanie, że są tylko częściami zamiennymi, które można… odinstalować:

Z kolei anime o… mikrobach, a konkretnie o procesach fermentacji (tak, oni maja anime o wszystkim, przestałam się już temu dziwić) wita nas wspaniałą animacją ze skoczną muzyczką. Te bakterie są takie urocze, że lekka ręką obejrzałam historę, gdzie główną rolę odgrywa.. proces gnilno-fermentujący. Nawet scenę z foka i mewą (nie pytajcie. Osoby o mocnych nerwach niech sobie to znajdą na youtube, ja nie mam serca. Ani żołądka na to).

Guns&Roses i anime? Wbrew pozorom obecność zachodnich zespołów w japońskich produkcjach nie jest taka rzadka. Wspomniane „Ergo Proxy” ma piosenkę końcową w wykonaniu Radio Head („Paranoid Android”), a świtne anime gangsterskie na miarę „Żądła” – utwór w wykonaniu Axela i spółki.

Na koniec (bo uwierzcie, mogłabym dłuuuugo wymieniać co ciekawsze kawałki muzyczno-animacyjne) – kołysanka.  W roli głównej – rodzina Dango, czyli przepysznych pyzo-ciasteczek. I tym słodkim akcentem… do zobaczenia!

Reklamy

6 thoughts on “Krótko i na temat: muzyczna strona anime

  1. ech, Mi, jakbym miała dać kaążdy opening, jaki mi się pęta po dysku, to musiałabym dac jeszcze wszystkie openingi do Alchemika, //:hack’a, Get Backers, HunterXHunter, nie mówiąc o Mushishi, Slayersach i całym stadzie innych rzeczy… 😀 Megumi Hayashibara rządzi!!

    1. Zacz rozumiem, mówię o MOICH smakach 😀 w ogóle taka muzykę to trzeba kochać, żeby się nią zachwycać. Pamiętam jak kolega kiedyś pożyczył mi ponoć rewelacyjną płytę – soundtrack z jakiegoś animca, o dziwo cały jednego zespołu. Lata minęły, nazwy nie pomnę. Przesłuchałam po łebkach, bo byłam w stanie wysłyszeć tylko hohono… hohoni… i tak w kółko. Natomiast dawna towarzyszka animowa zakochana była w j-rocku jako takim. Ja mogłam na koncerty z nią patrzeć pod warunkiem, że bez dźwięku. I znana jestem jako jedna z dwóch, której udało się zasnąć na panelu j-rockowym na aikonie.XD Ale jak tak patrzę na klipy, to te wszystkie ścieżki stają się poezją. No bo jak tu słuchać Shella, nie patrząc na Amona. No jak? Swoją drogą z „japończyków” to na telefonie mam i „Shella” z Witch Hunter Robin właśnie, i „Aurę” z (niech Ci będzie) //:hacka i o dziwo „Librę” Mucca. I lubię. I słucham. I nieraz tak mnie weźmie, że po kawałku animca odpalę, bo sentyment wraca. A, Szyszka, pamiętasz opening „Tygrysia maska”?? XD

  2. A ja dla odmiany muzyki japońskiej prawie nie trawię. Oczywiście istnieją wyjątki – wszystko, co skomponowała Yoko Kanno + masa innych perełek, ale jako ogół muzyka z animu jakoś niezbyt często gości w moim odtwarzaczu. Tak jakoś mam…

  3. U mnie podobnie, muzyka z anime jest rzadkim gościem na Winampie. Za to uwielbiam muzykę z dobrych AMV’ek, taka „Euphoria” zachęciła mnie do bliższego przyjrzenia się twórczości muzycznej zespołów Frou Frou oraz Imogen Heap (ta sama wokalistka). Podobnie jest z Conjurne One, zapałałam wielką estymą do piosenki „Center of the Sun” po tym oto teledysku: http://www.youtube.com/watch?v=s6kj0EJWEvw .

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s